FAQ > 10 vragen om u te helpen de juiste VoIP oplossing te kiezen

10 vragen om u te helpen de juiste VoIP oplossing te kiezen  iconepd...

Wat is VoIP ?

Voice over IP, dat is spraak volgens het internetprotocol, gedigitaliseerd en omgezet in datapakketjes, dus eenvoudig gezegd: bellen via internet. Het transport van deze informatie (de spraak) verloopt zoals dat van ieder ander type data, bv. e-mails, en op hetzelfde platform, of het nu uw intern net (Lan) of extern net (Wan) of het openbaar net (Internet) is.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van VoIP?

Eén infrastructuur

Zodra uw bedrijf over een netwerk (LAN) beschikt, moet u aan VoIP gaan denken. Voor uw pc’s en uw telefoontoestellen kan dezelfde kabel worden gebruikt. Als u al gebruikmaakt van een computerterminal of van plan bent er een aan te sluiten via een internet- of 3G-lijn, is de investering eigenlijk al gedaan. VoIP brengt geen bijkomende kosten met zich mee, zodra de “weg” open is voor uw data. Sommigen zeggen dat VoiP gratis is. Eén ding mag men echter niet vergeten: VoIP-data gebruiken dan misschien wel weinig bandbreedte, ze zijn wel erg gevoelig voor de snelheid waarmee de spraakpakketjes worden overgedragen. Voor een onberispelijke spraakkwaliteit moet deze voorrang krijgen op de andere data.

Duurzaamheid

Aangezien VoIP gebaseerd is op een softwareoplossing, evolueren bepaalde IPBX (VoIP-centrales) gemakkelijk door de software te updaten. Er worden voortdurend nieuwe functies beschikbaar om de prestaties van de gebruikers te verhogen. Verouderde systemen behoren dus voorgoed tot het verleden !

Integratie

Het integreren van applicatiesoftware zoals Server Fax, Voice to E-mail, CTI-verbinding, Mobiliteits-/Aanwezigheidsbeheer... wordt eenvoudiger en goedkoper, omdat het IP-gebaseerde oplossingen zijn.

Kostenvermindering

Een laatste en vrij belangrijk detail: met een VoIP-oplossing krijgt u toegang tot de wereld van de SIP-operatoren. Deze kunnen u zeer aantrekkelijke tarieven bieden. De nationale telecomoperator is ook al begonnen met heel zijn infrastructuur om te zetten in VoIP.

10 vragen om u te helpen de juiste keuze te maken

1.    Wie zijn de betrokkenen?
2.    Welke functies heb ik nodig?
3.    Welke toestellen passen bij welke gebruikers?
4.    Heb ik een informaticus nodig?
5.    Past de oplossing in mijn huidige omgeving?
6.    Hoeveel sites of telewerkposten moet ik uitrusten?
7.    Heb ik bijstand nodig, wie zorgt voor ondersteuning en wie houdt het systeem up-to-date?
8.    Welke computeruitrusting heb ik nodig?
9.    Hoe moet ik de communicatieserver dimensioneren?
10.   Wat is mijn budget & hoeveel zal ik besparen?

Besluit

Uit deze 10 vragen blijkt dat het kiezen voor een VoIP-platform een belangrijke aangelegenheid is, waar heel wat bij komt kijken en waaraan een onderzoek moet voorafgaan. Het komt erop aan de oplossing te kiezen die het best op de specifieke behoeften van uw bedrijf inspeelt.

 

De VoIP is dus niet langer de keuze voor de toekomst,
het is een feit.

 

< Terug naar de veelgestelde vragen

 

Hoe te kiezen voor mijn voip oplossing

Hoe te kiezen voor mijn VoIP oplossing?

 
More Hoe moet men zijn telefooncentrale verhuizen?

BELGIUM TELECOM stelt u enkele professionele adviezen voor, zodat alles voor het best gebeurt.