FAQ > VoiP- of SIP-centrale?

VoiP- of SIP-centrale?

Een VoiP-telefooncentrale gebruikt het IP-protocol (Internetprotocol)

Voice over IP (spraak volgens het internetprotocol) betekent dat spraaksignalen (audio) in digitale signalen worden omgezet. 

De telefooncentrale wordt aangesloten op het lokale net van het bedrijf (LAN) en krijgt een vast IP-adres.

De IP-toestellen worden met een PoE (Power over Ethernet)-switch op het computernet (LAN) aangesloten.

Met deze technologie is het zelfs mogelijk om IP-telefoontoestellen via een WAN (Wide Area Network)-net op verafgelegen vestigingen aan te sluiten.
 

Een SIP-telefooncentrale is eveneens een VoiP-centrale,

maar maakt bovendien gebruik van het SIP (Session Internet Protocol)-protocol.

Men kan toestellen gebruiken die op het computernet van het bedrijf zijn aangesloten.

Deze SIP-telefooncentrale kan daarenboven worden aangesloten op één of meerdere SIP-providers (Operator die zeer voordelige tarieven aanbiedt).

Dit kan op 2 manieren:

  • Via Internet:
    voordelen: eenvoudig, snelle installatie maar geen garantie met betrekking tot de stemkwaliteit (QoS).
     
  • Via een Backbone (een met Internet vergelijkbaar net, dat door één entiteit wordt beheerd):
    voordelen: groter datadebiet, QoS (Servicekwaliteit – deze zorgt ervoor dat spraakverkeer voorrang krijgt).mais il utilise en plus le protocole SIP (Session Internet Protocol).

 

Hoe kan ik de telefoon van mijn bedrijf optimaliseren?

< Terug naar de veelgestelde vragen

 

 
More Hoe moet men zijn telefooncentrale verhuizen?

BELGIUM TELECOM stelt u enkele professionele adviezen voor, zodat alles voor het best gebeurt.